02 Mac 2016

Apakah prefix terakhir bagi siri 12?



Semua tahu akan realiti bahawa Dr.Zeti Aziz hanya akan menjadi gabenor sehingga hujung bulan April ini. Ini bermaksud Malaysia bakal mendapat gabenor baharu iaitu gabenor yang ke lapan.

Ramai sudah mula meneka siapa bakal menggantikan Dr.Zeti Aziz namun bukan itu tujuan saya menulis kali ini. Tujuan saya adalah untuk berkongsi sedikit maklumat tidak rasmi berkait prefix terakhir bagi siri 12.


Maklumat yang dikongsikan ini hanyalah maklumat yang dikumpulkan dan dibincangkan dikalangan pengumpul sahaja. Ingat, ianya BUKANLAH maklumat rasmi mahupun maklumat yang sah.

Maklumat berikut dikongsikan di laman http://alphanumis.blogspot.my/ dan meminta para numismatis yang memiliki maklumat berkait prefix terakhir untuk berkongsi maklumat dengannya.

Berikut adalah petikan dari laman tersebut:-

---------------------------------------------------------------
Base on our findings and a quick survey on social media, these are the UNCONFIRMED last prefixeswe found so far :

Last Updated on 5 March 2015 with latest changes in RED :

REGULAR NOTES :
RM    1 - Prefix JG
RM    5 - Prefix BF
RM  10 - Prefix CU
RM  20 - Prefix CC
RM  50 - Prefix JJ
RM100 - Prefix BG

REPLACEMENT NOTES :
RM    1 - Prefix ZD
RM    5 - Prefix ZC
RM  10 - Prefix ZD
RM  20 - Prefix ZC
RM  50 - Prefix ZE
RM100 - Prefix ZD

Special thanks to those to provided photos and feedback to us on the quick survey done on Facebook between 27 to 28 Feb 2016.

If you have any prefixes later than those listed above, please do Whatsapp the photo of the banknote with serial number to +60 12 3183042 or email us at help@alphanumis.com
---------------------------------------------------------------
Dikemas-kini pada 28 Jun 2016


Sekiranya anda memiliki sebarang wang kertas yang membuktikan ianya lebih terkini dan mampu menggantikan prefix daripada senanrai di atas, hubungilah kami. Segala kerjasama daripada anda mampu menyelamatkan warisan numismatik negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...