10 Ogos 2017

Sistem Jualan Duit Syiling Peringatan Secara Pengundian Awam



Sepertimana yang telah kita sedia maklum, Pihak Bank Negara Malaysia telah mengadakan jualan duit syiling peringatan 100 Tahun Industri Minyak Sawit Malaysia pada 9  Ogos 2017.

Ianya adalah duit syiling peringatan pertama bagi tahun 2017 serta ada kenangan menarik disebalik proses penjualannya yang perlu direkodkan demi mampu dijadikan rujukan dan perbandingan bersama.

Berikut adalah sedikit perkongsian daripada saya untuk tatapan semua.

Saya sampai di Sasana Kijang sekitar 8 pagi dan mendapati persekitarannya tidak seperti sebelumnya. Keadaan di Sasana Kijang agak tenang tanpa sebarang barisan dan tidak kelihatan kumpulan-kumpulan numismatis (collectors).


Saya berjalan mengikut tanda arah dan akhirnya sampai ke lobi Auditorium. Di sini saya dibekalkan dengan "hand Band" bernombor 0080 dan seterusnya diarah ke meja pendaftaran.



Di meja pendaftaran, saya ditanya berkait apakah jenis duit syiling yang ingin saya miliki daripada 3 pilihan seperti berikut:-
  • ·         Set 2 dalam 1 x 1 unit
  • ·         Single Silver x 1 unit
  • ·         Coin Card x 3 unit

Saya memilih ketiga-tiganya dengan harapan mampu memiliki single silver sebab biasanya sukar untuk mendapatkan mana-mana keluaran dengan tempaan terhad. Kali ini tempaan single Silver adalah 700 set berbanding 1300 set 2 dalam 1 dan 13,000 keping coin card.


Setelah itu saya dibekalkan dengan sehelai kertas yang memiliki maklumat pengundian awam dan 3 jenis tiket bagi 3 jenis duit syiling yang bakal dijual pada hari ini. Tiket-tiket ini memiliki 2 bahagian iaitu bahagian yang perlu disimpan oleh pembeli dan satu lagi bahagian adalah untuk dimasukan ke dalam kotak pengundian. 


Pembeli perlu meninggalkan lobi Auditorium setelah tiket tersebut diceraikan dan dimasukan ke dalam kotak pengundian.


Proses pendaftaran akan berlarutan sehingga pukul 11 pagi. Setelah itu proses pengundian akan dijalan. Senarai nombor tiket akan dipamerkan dan para pembeli boleh melihat keputusan pengundian untuk mengetahui sama ada nombor mereka telah berjaya terpilih di dalam proses pengundian.

Sekiranya nombor tiket mereka ada di dalam senarai pengundian, maka pembeli perlu pergi ke meja pembayaran untuk menunjukan "hand Band" berserta dengan bahagian tiket yang disimpan oleh pembeli untuk menamatkan proses pembelian.

Saya tinggalkan Sasana Kijang sekitar pukul 9 pagi dan kembali untuk mendapatkan duit syiling peringatan sekitar pukul 3 petang.

Saya terus ke Lobi Auditorium untuk memeriksa keputusan pengundian dan untuk mengetahui sekiranya saya layak untuk membeli/memiliki sebarang duit syiling seperti yang telah saya daftarkan pada pagi tadi.

Saya dikejutkan oleh salah seorang pegawai yang menanti kehadiran pembeli bahawa tiada pengundian dijalankan disebabkan jumlah duit syiling di dalam stok adalah melebihi jumlah pembeli yang telah berdaftar.

Tanpa diduga saya telah memiliki ketiga-tiga jenis duit syiling seperti yang ditawarkan pada pagi tadi.

Ianya tidak pernah terjadi di Sasana Kijang sepanjang penglibatan saya untuk beratur mendapatkan duit syiling peringatan.

Di manakah kesilapan sehingga keluaran duit syiling peringatan kali ini tiada sokongan dan sambutan?
  • Ke mana hilangnya pencinta duit syiling peringatan ketika edisi pertama 2017 dikeluarkan?
  • Mungkinkah ianya disebabkan oleh sistem pengundian awam?
  • Adakah ianya kerana keadaan ekonomi yang sedang lembab?


Apapun sebab dan punca disebalik tiada sokongan dan sambutan pada kali ini, yang pasti baki duit syiling yang tidak terjual pada hari ini akan dijual kepada umum di Galeri Muzium mulai esok. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...